De vlag wappert nog steeds fier


Na een lang, goed en zeer gefocust trainingskamp in Italië was het afgelopen weekend zover. Onze eerste meetmoment met de internationale concurrentie.

Voordat we beginnen over ons ervaring tijdens deze World Cup gaan we nog even terug in de tijd.

Twee weken voor de World Cup hadden wij onze eerste wedstrijdweekend op gewicht. Dat toernooi zagen wij als opwarmer voor het seizoen. Tycho zat toen op slag en Vincent op boeg,  

Aansluitend aan dit toernooi hadden wij een trainingskamp van ruim een week gepland in Piediluco om een stap te zetten richting de World Cup. Dit heeft goed uitgepakt en na een paar dagen besloten wij unaniem te wisselen van plek. Tycho, onze krachtpatser kan beter zijn kracht kwijt op de boegpositie en ik , de meer technische roeier kan makkelijker ritme houden en creëren vanuit de slagpositie.

Na een week met volle concentratie en zonder afleidingen te hebben getraind werd het tijd om met de Volkswagen Passat van de Stern Group en de botenwagen van Joos (www.ibg.nl ) 600 kilometer Noordelijker te gaan.

 

Een week voor de World Cup kwamen wij aan in Varese. Onze oude vertrouwde plekje waar wij veel trainingskampen hebben gedraaid maar nog nooit een wedstrijd hebben geroeid.

De dag van de heats, een mooie zonnige dag met goed roeiwater , zetten we een goede race neer. Helaas stond Vincent de laatste 100 meter geparkeerd, waardoor wij niet over de Belgen heen konden komen. Wel een technisch goede race maar niet goed genoeg om direct door te gaan naar de halve finale.

Dezelfde middag voeren zij de herkansing die niet ging zoals wij hadden voorbereid. Het weer sloeg abrupt om en de golven sloegen over de riggers in de boot. Tot de laatste minuut voor het startsein waren wij nog bezig met het hozen van de boot. Een topwedstrijd was het zeker niet en met de hakken over de sloot door naar de halve finale.

De dag van de halve finale is altijd een spannende dag,  Er moet altijd hard geroeid worden om door te kunnen naar de volgende ronde. Wij kwamen zeer goed uit de start en hebben direct een goede positie ten opzichte van onze concurrenten. Wij weten ons te plaatsen voor de finale met een tweede plaats.

De andere halve finale was nog spannender met de Spanjaarden, Turken en Denen die tegelijkertijd over de finish kwamen. Aan de hand van een fotofinish bleken Spanje en Denemarken nipt door te gaan naar de finale.

De dag van de finale. Door een zeer goede start gingen we tot de 1000 meter met krachtige halen op de derde plek. Na de 1500 meter leek het er op dat we safe lagen op deze plek en met een goede aanval op de Ieren en de Zuid-Afrikanen zat er zelfs nog een tweede plek in.

Tot letterlijk de laatste haal was er nog niks besloten. De Belgen die een sterke eindsprint hadden wisten hun boegbal net voor die van onze boot te persen. Op 0,1 seconden misten wij het podium. Een fotofinish moest er aan te pas komen.

In eerste instantie dachten wij, de supporters en de commentator dat wij derde waren geworden. Helaas werd de enthousiaste stem van de commentator omgevormd in een excuses voor de te vluchtig getrokken conclusie van onze "niet" derde positie.

Een teleurstelling aan het einde van een prachtig toernooi waar veel getrainde roeizaken heel goed uitgevoerd werden.  Het was simpelweg janken met de pet op. Door 0,1 seconde verschil sta je met lege handen, een rotgevoel en niets wist ons op dat moment te troosten. Een paar uur en dagen na de race is het verdriet, de teleurstelling en de boosheid over en de ratio neemt het roer weer over.

Wij hebben een grote stap gezet ten opzichte van vorig jaar en laten een stijgende lijn zien. Wij zullen de komende weken gaan groeien, onze zwakke punten versterken en ons sterke punten nog meer versterken. Wij gaan voor die Olympische Spelen en laten ons niet door 0,1 seconde uit het  veld slaan. Sterker nog, wij zijn nu nog meer geprikkeld om onze sportieve wraak te nemen. Blik vooruit en op naar Brandenburg voor het Europees Kampioenschap.

De vlag wappert nog steeds fier!!

 

 

 PS: Pa bedankt voor het rijden van de botenwagen en de support gedurende drie weken in Italie. 

 

 


| Link | Posted on 20/04/2016 11:32:18 | By Tycho Muda |



Aegon
Shimano
Maxim
Powerhousesport
Sudum